Удължават срокът за подаване на Интрастат-декларации, 2012-06-12
Приети са промените в Закон за статистика на вътрешнообщностната търговия със стоки, който влиза в сила от 01 юли. Най-важната промяна е, че от 1 юли Интрастат операторите ще могат да подават декларациите за извършените от тях вътреобщностни доставки до 14-то число на месеца, следващ месеца на извършването им, а не както беше досега – до 10-то число. Промяните в срока са по желание на самите Интрастат оператори, като така се и уеднаквяват сроковете за подаване на ДДС и Интрастат декларациите в НАП.
Новият закон удължава сроковете за подаване на първата Интрастат декларация и за корекции на подадените данъчни декларации. Така, новите Инстрастат оператори са задължени да подадат първата си декларация до 20-то число на месеца, следващ първия референтен период, за който трябва да подадат Интрастат декларация. Промяната е в полза на операторите, които за пръв път попадат в обхвата на системата Интрастат. По този начин им се предоставя достатъчно време, за да се запознаят с изискванията и да изпълнят задълженията си. Удължава се и срокът, в който Инстрастат операторите могат да извършват корекции по подадените си месечни декларации до 6 минали референтни периода.
От 1 юли се повишават и санкциите при неизпълнение на задълженията на Интрастат операторите. Максималните санкции от 1 юли ще бъдат до 5 000 лв. , вместо досегашните 1 000 лв.
Към края на март регистрираните Интрастат-оператори в България са 9 341. Задължените по системата Интрастат са фирми, регистрирани по Закона за ДДС, които извършват търговия със стоки с фирми от други държави в Европейския съюз, като стойността на тази търговия превишава определени прагове в лева. Праговете се определят ежегодно поотделно за всеки от двата потока – „изпращания” (износ) и „пристигания” (внос). Прагът за деклариране на „изпращанията” за настоящата година е 230 000 лева, а за „пристиганията” е 200 000 лева.